Strona znajduje się w archiwum.

Piątek, 09 listopada 2012

Projekt MSW o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu zajmie się, przygotowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, projektem założeń projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Opracowując projekt ministerstwo kierowało się generalną zasadą, aby nie rozszerzać dotychczasowych uprawnień służb w zakresie możliwych do użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego. Przygotowane propozycje zawierają rozwiązania, które mają na celu m.in. ujednolicenie przepisów w taki sposób, aby służby, które wykonują podobne zadania miały możliwość użycia podobnych środków przymusu bezpośredniego.

W kwestii użycia lub wykorzystania broni palnej również kierowano się zasadą, aby możliwie maksymalnie ograniczyć zakres uprawnień do jej użycia lub wykorzystania.  Brano bowiem pod uwagę najbardziej dolegliwy charakter skutków użycia lub wykorzystania broni palnej dla życia i zdrowia ludzkiego.

W projekcie założeń znalazł się zakaz używania broni palnej przez pododdziały zwarte. Aktualnie w dyspozycji pododdziałów pozostają środki przymusu bezpośredniego, które pozwalają opanować ewentualną sytuację kryzysową bez użycia broni palnej. Użycie broni będzie dopuszczalne w sytuacji wprowadzenia stanu wyjątkowego.

Określono sposób postępowania przed użyciem broni palnej. Tak, jak do tej pory będzie obowiązywał strzał ostrzegawczy. (Pierwszy projekt założeń zakładał rezygnację ze strzału ostrzegawczego jako zasady). Zawsze przed użyciem broni będzie obowiązek wcześniejszego okrzyku identyfikującego formację np. POLICJA. W przypadku, gdy osoba nie podporządkuje się wcześniejszemu wezwaniu funkcjonariusza, zostanie ostrzeżona o oddaniu strzału ostrzegawczego - „STÓJ BO STRZELAM”. W razie zignorowania również tego ostrzeżenia, strzał ostrzegawczy zostanie oddany w bezpiecznym kierunku. Od strzału ostrzegawczego będzie można odstąpić, w sytuacji gdy jego zastosowanie będzie stanowiło zagrożenie dla zdrowia lub życia funkcjonariuszy lub innych osób.  

Projekt zakłada także m.in., że nie wolno używać środków przymusu bezpośredniego, z wyjątkiem siły fizycznej w postaci technik obezwładniających, wobec kobiet o widocznej ciąży oraz osób, których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat lub ograniczoną sprawność ruchową. Wobec wyżej wymienionych osób będzie można użyć innych środków przymusu bezpośredniego w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia uprawnionego bądź innej osoby. Jednak zawsze przy ich wyborze trzeba uwzględnić stan osoby, wobec której mają zostać użyte.

Wobec kobiet o widocznej ciąży oraz osób, których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat lub ograniczoną sprawność ruchową nie będzie można również użyć broni palnej. Wyjątkiem będzie tylko sytuacja, w której konieczne będzie odparcie bezpośredniego, bezprawnego zamachu na życie lub zdrowie funkcjonariusza lub innej osoby.

Propozycje zakładają również, że Biuro Ochrony Rządu oraz Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie będą mogły używać, tak jak do tej pory, jako środków przymusu bezpośredniego kaftanów bezpieczeństwa oraz pasów obezwładniających. Natomiast z tzw. paralizatorów mogłyby korzystać m.in. ABW, BOR, Straż Ochrony Kolei, Straż Marszałkowska, Straż Leśna. W proponowanym projekcie ABW mogłaby wykorzystywać m.in. (do tej pory tego nie miała) psy służbowe jako środki przymusu bezpośredniego.

Projekt założeń projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej został przygotowany w celu realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego. 17 maja br. Trybunał uznał, że kwestia użycia środków przymusu bezpośredniego powinna być uregulowana ustawowo, a nie jak do tej pory na poziomie rozporządzeń.

W projekcie założeń wzięto pod rozwagę uwagi oraz wątpliwości, które pojawiły się przy pierwszym projekcie założeń. Projekt, został przesłany w ramach konsultacji do wszystkich ministerstw, służb, a także do organizacji pozarządowych zajmujących się prawami człowieka.

Załączniki do strony

Mapa serwisu