Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Data publikacji 21.08.2015

MSW monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system

System Rejestrów Panśtwowych

Za 10 dni kończy się okres przejściowy, w którym gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego również w starym systemie papierowym. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny tylko częściowo. Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na bieżąco monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system. Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że nie ma już gmin, które nie podjęły rejestracji w BUSC (Baza Usług Stanu Cywilnego). Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Jednak niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosują jeszcze system mieszany np. rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń.

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z koniecznością ostatecznego przejścia na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników m.in. Centralnego Ośrodka Informatyki MSW. Specjalna grupa wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które stosują jeszcze system mieszany. Priorytetem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest płynne przejście urzędów stanu cywilnego na nowy sposób rejestracji.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano: ponad 674 tysiące aktów urodzenia, 341 tysięcy aktów małżeństwa i 213 tysięcy aktów zgonu.

Przypominamy, że nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego zmieniła formę prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Wszystkie nowe zdarzenia z zakresu stanu cywilnego mają być ewidencjonowane w systemie teleinformatycznym tj. Rejestrze Stanu Cywilnego. Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. jest sukcesywnie uzupełniana. Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu. 

Mapa serwisu